Kort om Plejd
Plejd utvecklar tekniska produkter och tjänster inom belysning och hemautomation. Exempel inom produktportföljen innefattar dimmers, kontroller, samt trådlösa ljussystem. Utöver erbjuder Plejd möjligheten att justera och kontrollera ljussystem via egenutvecklade mobilapplikationer. Systemen kan användas inom en rad olika miljöer och bland flera användare.
Produkter
Presentation av Plejd
Plejd historiskt
Omsättningen har börjat ta fart igen efter en lite tyngre period där grossisterna lagrat upp produkter. Datan är hämtad från www.borsdata.se.
Senaste kvartalsrapporten
VD ord från rapporten
Lönsamhet i sikte Kvartal tre är ett i branschen sedvanligt svagt kvartal p.g.a industrisemestern, vi ser trots det en fortsatt mycket stark tillväxt i både installationer och omsättning. Vi börjar även blicka mot lönsamhet då vi ser att tillväxten börjar komma ikapp de större kostnadsmassa vi ådrog oss i slutet av förra året för att kunna satsa på fler produkter och nya marknader. Vår primära målsättning är fortsatt kraftig tillväxt men vi ser att volymerna ökar och med många spännande produkter i pipen och förbättrad bruttomarginal ser vi att lönsamhet verkar kunna uppnås tidigare än väntat. Våra internationella satsningar fortsätter och från att ha haft väldigt få produkter i respektive land så breddar vi nu portföljen markant i först Norge och därefter Finland. Vår målsättning är att erbjuda hela vårt sortiment inom kort på båda marknaderna. Vi närmar oss dessutom lansering av viktiga produkter för den norska marknaden, där vissa anpassningar av produkterna varit nödvändig för installation i rum som exempelvis badrum och utomhus. Vi ser fram emot att äntligen kunna erbjuda alla produkterna på den internationella marknaden med ambitionen att framgent få se en väl tilltagen marknadsutveckling. Arbetet fortsätter även med övriga länder, där vi just nu lägger grunden genom djupare analyser och betatester på de mest lovande marknaderna.
Det är väldigt glädjande att se hur nya produkter tas emot av marknaden. Den senaste produkten WPH-01 börjar först nu, cirka en månad efter lansering komma ikapp alla förbeställningar. Vi ser även ett tydligt ökat intresse för OEM lösningar, främst från olika armaturtillverkare som vill integrera och erbjuda vår teknik i deras lösningar. Vi börjar sakta men säkert lägga mer resurser på denna affärsmodell och utforskar genom dialoger med olika intressenter hur en sådan affär kan se ut.
Vi börjar skörda frukterna av våra satsningar i alla led. Nya produkter för fortsatt kraftig tillväxt på befintliga marknader, bättre marginaler genom gediget arbete med produktionsoptimeringar, bredd med nya marknader både internationellt och nya segment såsom föreskrivande led och OEM. Fortsatt kraftig tillväxt är ledordet med en ambition att nå lönsamhet inom en relativt snar framtid.
Kort om aktien
Marknad: Spotlight Market
Börsvärde: 515 Msek
Utveckling i år: + 13,8
Insynsköp/försäljningar: Det finns ett insynsköp i närtid av personalchefen
Analys
“Plejd är för närvarande aktiva inom Sverige och Norge med trolig försäljningsstart i Finland mot slutet av året, samtidigt som ytterligare internationell expansion är att vänta. Omsättningen år 2019 estimeras till ca 125 MSEK och Bolaget förväntas att växa sin omsättning med en CAGR om 40 % per år 2019 – 2021. Genom en relativvärdering, motiveras ett potentiellt värde per aktie om ca 63 kr år 2020 i ett Base scenario.” Läs hela analysen här
Källor
https://www.plejd.com/
www.borsdata.se
Personlig kommentar till Plejd
Plejd har jag mer eller mindre följt sedan strax efter IPO. Har även ägt aktien under åren (till och från) och äger en mindre position idag. Personligen tycker jag Plejd är ett kvalitetsbolag jämfört med många andra småbolag och gick tidigt i sin börsresa med vinst (även fast fokus var på tillväxt).
Plejds fokus har alltid varit tillväxt och i början av tillväxtresan kunde Plejd inte producera tillräckligt med produkter, kontra marknadens efterfrågan. Detta ledde till att grossisterna bunkrade upp med stora lager av Plejds produkter. Plejds försäljningsiffror och kursutveckling blev väldigt fin inledningsvis men konsekvenserna kom eftersom grossisterna bunkrat upp stora lager. Plejd kunde inte sälja så mycket fortsättningsvis eftersom grossisterna hade ju redan fulla lager (bullwhip-effekten som VD kallar det).
Dessutom har Plejd expanderat till övriga nordiska länder och det i sin tur har kostat inledningsvis. Kombinationen av låga försäljningsiffror och höga tillväxtkostnader har skadat Plejds kursutveckling det senaste året men nu börjar skutan vända åt rätt håll igen!
“Fortsatt kraftig tillväxt är ledordet med en ambition att nå lönsamhet inom en relativt snar framtid.” VD, Babak
Försäljningen och omsättningen har börjat öka igen och den lär inte minska nu när Plejd etablerat sig i övriga norden. Jag ser fram emot att följa Plejd när de tar nästa steg under 2020 och etablerar sig i norden på riktigt!
Följa gärna mig på Facebook , Twitter eller Instagram!
Med vänliga hälsningar
Niclas Vestlund/Småbolagsraketer.se