Lucka 22: Inzile

Kort om Inzile

Inzile är verksamma inom fordonsbranschen. Bolaget är en tillverkare och utvecklare av fossilfria, modulära transport- och servicelösningar, där utbudet består av lättare arbetsfordon som drivs på el. Kunderna återfinns inom varierande branscher och fordonen används runtom i större stadsmiljöer. Bolaget grundades under 2012 och har sitt huvudkontor i Västervik.

Intervju inför börsnoteringen

Presentation av Inzile

Inzile historiskt

Det är för tidigt att titta på Inzile historiskt. Vi får se om de lever upp till sina högt ställda mål om lönsamhet inom ett par år. Datan är hämtad från www.borsdata.se.

Senaste kvartalsrapporten

VD ord från rapporten

Arbetet inom hela företaget har växlat upp rejält vilket är mycket positivt. Vi följer på ett mycket bra sätt vår planering inom hela företaget från produktion av den första 10-serien till marknads- och försäljningsaktiviteter. Försäljningsstarten inleds nu i november vilket går hand i hand med produktionsstart av fordonet Pro4.

Källa: https://www.linkedin.com/posts/inzile_inzile-pro4-production-activity-6613470429799559168-UDIP

Inför serietillverkning
Produktion av förserien bestående av 10 fordon pågår nu för fullt. Funktionstester och provkörningar är utförda med mycket lyckade resultat. Inflyttning i fabrikslokalen i Västervik skedde planenligt i september och lokalerna förbereds nu för produktion. Merparten av all produktionsutrustning är beställd och produktionslinan kommer att stå färdig att tas i drift kort efter årsskiftet.

All basutbildning av arbetsledare för produktionen är inplanerad att ske under Q4 i år.

Nya medarbetare
Vi är mycket glada att under kvartalet ha fått in ett antal mycket kompetenta medarbetare, en projektkoordinator, en elsystemspecialist, en taktisk inköpare, en HR- ansvarig samt tre mycket erfarna arbetsledare för vår produktion. Marknad & försäljning Den officiella försäljningsstarten ägde rum i och med att vi visade upp fordonet Pro4 under ett event anordnat av Stockholms Stads Miljöförvaltning, med rubriken ”Miljöbilar i Stockholm” den 13 november. Nu följer en roadshow där fordonet visas upp land och rike runt då möjlighet finns att lägga skarpa order direkt mot produktion under Q1 2020 och framåt. Kommunernas starka miljöengagemang är tydligt märkbart genom dagliga telefonsamtal med frågor kring miljöbilar inom segment där vårt fordon exakt motsvarar kundernas behov.

Källa: https://www.linkedin.com/posts/inzile_inzile-pro4-stockholmstad-activity-6600420729257242624-_GRG

Häromdagen lanserades Inziles nya hemsida med en säljplattform som innehåller en konfigurator med vilken kunderna kan anpassa fordonet till sina specifika behov och erhålla offert.

https://inzile.com/en/build-your-own/

Finansiell ställning
Försäljningen är ännu inte igång, varför vi inte har några intäkter under Q3. Försäljningen planeras komma igång i slutet av året och serietillverkningen ska komma igång under Q1 2020. Kostnaderna har planenligt stigit i Q3 på grund av att takten i utvecklingsarbetet har ökat med sikte på att färdigställa Pro4 för serietillverkning. Därutöver har inköp av produktionsutrustning genomförts samt nyckelmedarbetare anställts för att skapa den organisation som krävs inför nästa år. Kassan uppgick till 26,5 Mkr vid utgången av Q3 vilket är enligt plan.

Personliga reflektioner
Inzile har nu kommit till en punkt där vi inleder aktiv försäljning och marknadsföring vilket känns fantastiskt roligt. Det är spännande, inspirerande och otroligt roligt att se alla framsteg som teamet åstadkommer tillsammans med våra mycket kompetenta underleverantörer. Företaget har omvandlats från ett utvecklingsbolag till ett komplett företag med alla de funktioner som behövs för att vara effektivt fungerande. Produktionslokalerna fylls nu på med arbetsbord, pelarlyft och annan utrustning vilket är väldigt tillfredsställande att se. Det är en fröjd att arbeta tillsammans med engagerade medarbetare.

Kort sagt – nu lyfter vi!

Väsentliga händelser efter kvartalsrapporten

Inzile anställer teknisk chef (2019-12-10)

Ben van de Geer kommer ursprungligen från Nederländerna och har i dryga 30 år arbetat med teknisk utveckling inom europeisk bilindustri för bland annat Volvo, Fiat, Autoliv och Nevs. Förutom det övergripande teknikansvaret på Inzile kommer Ben leda det team som utvecklar nya fordon.  Källa: https://news.cision.com/se/inzile-ab/r/inzile-anstaller-teknisk-chef,c2990246

Inzile tecknar ramavtal för nytt marknadssegment (2019-12-13)

Inziles eldrivna lastbil Pro4 lämpar sig mycket väl för Picsmarts verksamhet och stärker konceptet med sitt unika utseende. Picsmart har därför tecknat ett ramavtal med Inzile som avser leverans av 10-28 fordon och omfattar helåret 2020. Källa: https://news.cision.com/se/inzile-ab/r/inzile-tecknar-ramavtal-for-nytt-marknadssegment,c2990007

Inzile sluter samarbetsavtal med Siemens (2019-12-19)

Inzile har slutit samarbetsavtal med Siemens Financial Services avseende kundfinansiering av Inziles arbetsfordon. Siemens lösning ger Inziles kunder möjlighet att hyra eller leasa fordonen över en i förväg bestämd tidsperiod. 

Kort om aktien

Marknad: First North

Börsvärde: 158 Msek

Utveckling i år: +33 %

Insynsköp/försäljningar: Finns inga insynsförsäljningar eller köp i år

Analys

Finns ingen vad jag vet på Inzile just nu.

Källor

www.inzile.com
https://www.linkedin.com/company/inzile/
www.borsdata.se

Personlig kommentar till Inzile

Inzile var ett bolag jag tidigt fick upp ögonen för, deltog inte vid börsnoteringen utan började snitta in mig direkt efter börsnoteringen. Nedan är några orsaker till att jag tycker Inzile är ett spännande bolag:

  • VD Ragnar äger näsan halva bolaget 44 %
  • Både Ragnar och hans son Klas har drivit framgångsrika bolag tidigare och gjort exits
  • Inzils PRO4 är en relativt unik produkt på den svenska marknaden och ett behov finns
  • Bring/Norska posten är delägare i bolaget vilket troligtvis säkerställer en viss försäljning
  • Klimatomställning kommer att bilda en hype och säkerligen generera ordrar framöver

Börintroduktionen och teckningsoptioner

Kursen dök långt under intoduktionskursen på 9:55:- men fortsatte att köpa dippen. Som ni ser nedan missade jag i princip hela uppgången till dagens nivåer men kom ur stam-aktien på +-0. Planen var hela tiden att köpa Inziles teckningsoptioner som inte kunde handlas förens några veckor efter börsintroduktionen.

Inzile stam aktie

På grund av att stam-aktiens kurs länge låg under introduktionskursen och jag hade en stor tilltro till Inziles affärsidé och ledning, valde jag att sälja av mina stam-aktier och köpa teckningsoptionen istället löpande.

Inzile TO 1

Självklart är risken stor och likviditeten låg stundtals men ansåg det relativt riskfritt att TO-kursen inte skulle gå över mitt slutgiltiga gav på 0,55:-(Inlösen för TO var 2x TO+12,55:- Augusti 2020). Det enda orosmomentet med att äga TO:s var att Inzile valde att skjuta fram sin produktion ett antal månader. Risken finns att de inte hinner producera tillräckligt med lastbilar, vilket gör att de inte uppnår samma resultat i Augusti 2020 som tidigare planerat. Inzile hade som mål att producera 60 lastbilar under 2019 men detta flyttades nu till 2020 och ökade produktionen till 260 istället för 200. Redan tidigare tyckte jag att 200 lastbilar lät mycket på ett år.

Varför jag sålde mitt innehav?

Jag valde att sälja av mina teckningsoptioner av flera anledningar:

  • Håller på att avveckla portföljen på Nordnet för en ny hos Avanza.
  • Kursen gick upp väldigt kraftigt under väldigt kort tid.
  • Fanns köpare för en större andel teckningsoptioner (varit ganska låg likviditet under lång tid).
  • Kändes bra att ta hem vinst efter uppgång på 140 %.
  • Teckningsoptionerna var övervärderade jämfört med vad stam aktien stod i vid det tillfället.

Kommer leta ingång i Inzile igen under 2020

Inget tyder på att Inzile inte kommer uppnå sina mål hittills och min försäljning är inte pga av att jag inte tror på bolaget. Kommer under 2020 försöka hitta möjligheter att köpa en större post i bolaget igen, förhoppningsvis innan de har börjat pumpa ut PRO4 lastbilar.

Följa gärna mig på Facebook , Twitter eller Instagram!

Med vänliga hälsningar
Niclas Vestlund/Småbolagsraketer.se

Lämna ett svar

Your email address will not be published.

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.