Var med när nästa raket tänds!

Lucka 20: Touchtech

Kort om Touchtech

Touchtech tillhandahåller digitaliseringslösningar anpassade mot aktörer inom detaljhandeln. Bolagets produkt baseras på en egenutvecklad mjukvaruplattform som gör det möjligt för handlare att presentera produktsortimentet på touchskärmar. Utöver produkterna erbjuder bolaget diverse konsultationstjänster som strategiutveckling, utbildning, samt installationstjänster och support. Touchtech grundades 2008 och har sitt huvudkontor i Göteborg.

Läs gärna detta inlägg nedan för en grundlig genomgång av Touchtech

Presentation av Touchtech

Notera att presentationen är ganska gammal. Kan dock var bara att titta på för att få en bild av VD och hur de uppnått vad de säger i presentationen fram tills dags datum.

Touchtech historiskt

När väl det ej bokförda arbetet med Bestseller bokförs (4,2 msek i Q4), kommer Touchtech vara i närheten av att ha dubblat omsättningen under 2019. Datan är hämtad från www.borsdata.se

Senaste kvartalsrapporten

VD ord från rapporten (Q3-2019)

Deniz Chaban, VD Touchtech

Nettoomsättningen uppgick under de tre första kvartalen till 5 071 TSEK, varav 50% var mjukvarulicensintäkter från produkterna, Vendo och Lima. Vendo-intäkterna ökade under samma period med ca 100% jämfört med motsvarande period 2018 medan Lima-intäkterna ökade med ca 24%.

Under det tredje kvartalet har ytterligare 1 900 TSEK fakturerats BESTSELLER som avser förskottsbetalningar för Touchtech Showroom-licenser. Därmed har totalt 3 942 TSEK fakturerats per sista september vilket har haft en positiv effekt på kassaflödet även om inget av beloppet har intäktsförts. BESTSELLER har utökat budgeten sedan september med ytterligare ca 1 MSEK. Touchtech räknar med att börja intäktsföra detta under våren 2020 i relation till antalet B2B-showrooms som BESTSELLER väljer att ansluta. Den första versionen ska utvärderas skarpt under november till december i Vero Modas showroom i Tyskland

Jack & Jones, ett bolag inom BESTSELLER-koncernen, som avsåg att rulla ut Touchtech Vendo i 100 butiker per sista januari 2020, uppnådde denna målsättning redan i början av oktober. Härnäst kommer Jack & Jones att ansluta de första butikerna i Sverige och till årsskiftet ansluts butiker i Spanien. Bara i Tyskland är mer än 50 butiker redan anslutna. Dessutom har dialog inletts om att ansluta ett nytt varumärke inom BESTSELLER-koncernen till början av nästa år.

The Fitting Room utsågs till årets retailprojekt av AV Awards som anses vara Oscars av AV-industrin där innovation och kreativitet i diverse olika kategorier lyfts fram.

Touchtech har under det tredje kvartalet tecknat 8 nya avtal för
Touchtech Vendo med:

  • A Day’s March, till sin brand-butik på Kungsgatan 3 i Stockholm
  • Scorett, som avser utvärdering under 3 månader i en av sina butiker i Stockholm
  • Lagerhaus, som avser att tillgängliggöra och driva försäljning på Beyond Us
  • Frank Dandy, som avser att tillgängliggöra och driva försäljning på Beyond Us
  • Rebel Walls, som avser att tillgängliggöra och driva försäljning på Beyond Us
  • Kramp, som avser totalt fyra Touchtech Vendo stationer varav 2 ska användas i deras shop-in-shop-lösningar hos sina återförsäljares fysiska butiker
  • Kastel, en norsk skotillverkare till i sin showroom-butik i Oslo
  • F&H, inredningskedja i Danmark till en flagship-butik i Köpenhamn

IR-Podden om tredje kvartalsrapporten

Ser gärna de övriga avsnitten plus Q&A avsnitten

Väsentliga händelser efter kvartalsrapporten

Kort om aktien

Marknad: Spotlight Market

Börsvärde: 84 Msek

Utveckling i år: +146 %

Insynsköp/försäljningar: Inga köp eller sälj under 2019

Analys

Kan inte hitta någon analys på Touchtech.

Källor

https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/803412/touchtech
https://www.touchtech.com/
www.borsdata.se

Personlig kommentar till Touchtech

Är väldigt imponerad av ledningen i Touchtech och framförallt VD Deniz som jag tycker gör det mesta rätt i hur han sköter bolaget. Frågan under 2019 har i princip alltid varit: När ska Touchtech göra en emission? Deniz har alltid uttryckt att de inte tar in pengar i onödan och att de skulle klara finanserna året ut (2019). Detta har Touchtech klarat av genom kontinuerligt få utvecklingspengar från Bestseller, för utvecklingen av produkten Showroom (de fick nyligen ytterligare en order på 2,5 Msek att utveckla för under 2020).

Emissionen kommer istället i början av 2020 och annonserades nyligen. Personligen tycker jag det var på tiden, för det har hängt som ett orosmoln över aktien under större delen av 2019. När väl kassan är påfylld i januari tycker jag Touchtech ser otroligt spännande ut! Allt lutar åt att Bestseller kommer att ta till sig Vendo fullt ut, i alla sina J & J butiker och även ytterligare varumärken under 2020.

Dessutom får Touchtech mer eller mindre sina andra produkt showrooms utvecklingskostnad betald av Bestseller och kan börja bearbeta andra stora kunder. Det ska som sagt bli spännande och se vilka intäkter Touchtech kan få genom Bestseller under 2020!

Äger i dagsläget inga aktier (har ägt till och från under året) i Touchtech men planerar att köpa kontinuerligt fram tills emissionsdatumet.

Följa gärna mig på Facebook , Twitter eller Instagram!

Med vänliga hälsningar
Niclas Vestlund/Småbolagsraketer.se

Lämna ett svar

Your email address will not be published.

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Senaste inlägget av Spotlight

Lucka 21: Plejd

Plejd har jag mer eller mindre följt sedan strax efter IPO. Har

Lucka 19: Insplorion

Kort om Insplorion Insplorion är ett miljöteknikbolag som med sin patenterade sensorplattform
Ta mig Längst upp