Var med när nästa raket tänds!

Småbolagskalendern Vertiseit

Lucka 8: Vertiseit

Kort om Vertiseit

Vertiseit är ett retail tech-bolag och helhetsleverantör av digitala lösningar för kundupplevelsen i butik. Bolaget erbjuder mjukvaruplattform, hårdvara samt strategi- och konceptutveckling för företagskunder. Exempel på egenutvecklade produkter inkluderar CMS-system, övervakning och analys för digital kundkommunikation. Bolagets verksamhet är koncentrerad till Sverige och den nordiska marknaden.

Perspektiv på retail branchen

Presentation av Vertiseit

Vertiseit historiskt

Vertiseit noterades på First North i slutet av maj (2019) och har bara presenterat två kvartalsrapporter sedan noteringen. Genom att använda www.borsdata.se kan vi se hur kvartalen/åren varit historiskt.

2017-2019 (2019 har ett kvartal till att redovisa)
De senaste sju kvartalens resultat - Q1-2018 - Q3-2019
Graf över dessa sju kvartalen. Q1-2018 - Q3-2019

Senaste rapporten (Q3-2019)

VD ord från rapporten

Johan Lind VD Vertisiet

Vi gläds åt att fortsätta leverera stabil tillväxt under lönsamhet i linje med vårt långsiktiga tillväxtmål. Exempelvis ökade våra årligen återkommande intäkter till 27,4 MSEK, en ökning med 23,5 procent jämfört med för ett år sedan. Under det tredje kvartalet fortsatte vi att stärka organisationen för ökad marknadsnärvaro och tillväxt, vilket innebär en belastning på resultatet på kort sikt men syftar till att öka våra förutsättningar ytterligare för fortsatt expansion. Mest spännande just nu är att vi befinner oss i tidig fas med tester och utvärderingar av digitala koncept för flera av våra nya kunder, vilket känns mycket lovande inför 2020.

Bild från senaste kvartalsrapporten

NYA KONSUMENTBETEENDEN UTVECKLAR RETAIL
Att arbeta inom retail har förmodligen aldrig varit lika spännande som nu. Bland våra kunder råder febril aktivitet för att svara upp mot förändrade kundbeteenden och förväntningar. Vår position som kunskapsbärare och strategisk partner blir därför allt mer central och värdeskapande för våra kunder i förändringsarbetet. Under det tredje kvartalet hade vi en hög aktivitetsnivå vad avser vidareutveckling av våra kunders koncept. Exempelvis lanserade vi ett nytt datadrivet koncept för kundkommunikation för Viking Line.

Konceptet anpassar automatiskt erbjudandet till kundernas kontext och situation, kopplat till ett övergripande kampanjsystem för alla fartygets kommunikationskanaler. För vår nya kund Jula har vi just lanserat ett nytt pilotkoncept avseende digitalt säljstöd för utvalda sortiment i butik. Vi tog också nya steg inom befintligt ramavtal med Stena Line och tecknade nytt avtal med Nilson Group under kvartalet, vilket vi kommunicerat separat. En stabilt växande installerad bas bidrar till allt högre återkommande intäkter, ett nyckeltal vi särskilt värnar om.

PLATTFORMEN FÖR DEN DIGITALA KUNDUPPLEVELSEN I BUTIK
Inom vårt dotterbolag DISE, är insatserna fortsatt fokuserade till produktutvecklingen av det uppdaterade DISE CX Portal, ett CMS för Digital In-store som väntas lanseras första halvåret 2020. Plattformen fortsätter att vinna förtroende globalt även om volymerna än så länge är små. Under
kvartalet fick vi utökade beställningar från bland annat Lamborghini, Hong Kong Jockey Club och Uniqlo, alla via lokala partners.

DISE CX Portal

KONSOLIDERING AV MARKNADEN
Vi tittar ständigt på intressanta förvärv som kan stärka eller utveckla vår verksamhet genom att tillföra produkt, geografisk marknad eller kundstock. Förvärvet av Digital Signage Solutions, som genomfördes under förra kvartalet, har införlivats väl i vår befintliga verksamhet. Sammantaget bedömer vi att det inns en fortsatt stor potential vad gäller utveckling av de kunder som tillförts genom förvärvet.

THE FITTING ROOM PRISAS PÅ AV AWARDS

Butikskonceptet The Fitting Room – ett projekt framtaget i samarbete mellan retail tech-bolagen Vertiseit och Touchtech – har utsetts till årets retail-projekt (Retail Project of the Year) på AV Awards 2019 i London.

Avslutningsvis är vi stolta över att butikskonceptet The Fitting Room, som var ett samarbetsprojekt mellan retail tech-bolagen Vertiseit och Touchtech, utsågs till årets retail-projekt (Retail Project of the Year) på AV Awards i London under oktober. För oss är detta ytterligare en bekräftelse på att vi ligger i framkant och är väl positionerade för att tillsammans med våra kunder skapa framtidens retail.

The Fitting Room

Läs hela kvartalsrapporten här: https://corporate.vertiseit.se/wp-content/uploads/2019/11/Vertiseit-Del%C3%A5rsrapport-jan-sep-2019.pdf

Kort om aktien

Marknad: First North

Börsvärde: 280 msek

Utveckling i år: +27 %

Insynsköp/försäljningar: Vice VD har köpt ett mindre belopp (44,000:-) i närtid.

Utveckling i år

Analys av Vertiseit

Kan inte hitta någon analys av Vertiseit.

Källor:

Börsveckan: https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2019/09/16/borsveckans-senaste-aktierad.html
Avanza: https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/963856/vertiseit-b#
Hemsida: https://www.vertiseit.se/

Personlig kommentar till Vertiseit

Det finns väldigt få småbolag på börsen som väljer att växa med lönsamhet men Vertiseit är ett av dem. Detta i kombination med väldigt många spännande samarbeten och långsiktigt fina mål med ökade återkommande intäkter. Vertiseit gick upp ganska kraftigt de första månaderna efter börsintroduktionen men nu tycker jag aktien har kommit ner på lite mer rimliga nivåer. När aktien stod nära ATH kom börsveckan med en säljrek som löd såhär:

Börsveckan är inte beredda att köpa Vertiseit efter ett halvår med uppskattningsvis ensiffrig organisk tillväxt. Tidningen konstaterar även att ägare har sålt aktien och vill se att bolaget växer in i sin värdering Till dess blir rådet sälj.” - Börsveckan

Äger i nuläget bara en bevakningspost men kommer försöka öka om kursen stannar under 25:-. Det är svårt att värdera denna typen av bolag och har förståelse för om börsveckan tycker värderingen var för hög.

Följa gärna mig på Facebook , Twitter eller Instagram!

Med vänliga hälsningar
Niclas Vestlund/Småbolagsraketer.se

Lämna ett svar

Your email address will not be published.

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Senaste inlägget av Okategoriserade

Ta mig Längst upp