Var med när nästa raket tänds!

TGQ-NORDIC

Presentation av THQ Nordic

Introduction THQ Nordic

THQ Nordic förvärvar, utvecklar och förlägger PC- och konsolspel för den globala spelmarknaden. Kärnaffärsmodellen består i att förvärva etablerade men tillfälligt underpresterande spelvarumärken och successivt förädla dem.

Bolaget har en global närvaro med koncernhuvudkontor i Karlstad, Sverige och operationellt huvudkontor i Wien, Österrike. Per den 31 oktober 2016 hade Bolaget fyra interna spelutvecklingsstudios, två i Sverige, en i Tyskland och en i USA, samt kontrakt med 19 externa spelstudios i flera olika länder. Bolaget sysselsatte samma datum över 370 personer, varav cirka 30 medarbetare inom förlagsverksamheten, cirka 70 medarbetare inom den interna spelutvecklingen och över  270 externa spelutvecklare under kontrakt.

Spelportfölj och pipeline

HQ Nordics spelportfölj består av både ägda varumärken och förlagstitlar. Bolagets fokus är att äga sina egna varumärken och utveckla och förlägga dessa, och hade per den 31 oktober 2016 cirka 75 ägda varumärken i portföljen. Bolaget förlägger även speltitlar åt olika strategiska partners och hade samma datum cirka 60 förlagstitlar i portföljen. Under 2015 genererade ägda varumärken 76% av försäljningen och 82% av bruttovinsten, medan förlagstitlar genererade 22% av försäljningen och 18% av bruttovinsten.

Bolaget äger bland annat speltitlar som Darksiders, MX vs. ATV, Red Faction och Titan Quest.

THQ Nordics pipeline är stark och välinvesterad med 10 utannonserade projekt och 16 icke utannonserade projekt – inklusive Bolagets tre största utvecklingsprojekt hittills med en uppskattad utvecklingsbudget om 65–125 MSEK vardera. Under de nio första månaderna 2016 investerade Bolaget 86 MSEK i pågående projekt och per 30 september 2016 hade Bolaget 142 MSEK balanserade investeringar i pågående projekt.

Distribution

Bolaget har en global fysisk distributionskapacitet via återförsäljare såsom Walmart, Gamestop och Amazon samt en omfattande digital distributionskapacitet med etablerade relationer och avtal med cirka 40 digitala distributionskanaler, till exempel Steam, Playstation Store och Xbox Live.

Presentationer

Tryck på bilden för att se presentationen

Finansiella rapporter 

Q3 2018

Vi avslutade ännu ett stabilt kvartal i fortsatt högt tempo. Strategin med diversifiering av intäktskällor ger resultat. Nettoomsättningen ökade med 1 403% till rekordhöga 1 272,7 MSEK i kvartalet. EBITDA ökade med 521% till 214,8 MSEK och EBIT ökade med 278% till 90,8 MSEK jämfört med samma period föregående år. Bruttovinst-marginalen i procent minskade till följd av den höga andelen försäljning med lägre marginal inom Partner Publishing. Kassaflödet från den löpande verksamheten var –740,1 MSEK i kvartalet, främst till följd av beslutet att ersätta forfaiting av kundfordringar med banklån i Koch Media. Både THQ Nordic och Koch Media bidrog till koncernens EBIT under kvartalet.

     Nettoomsättningen i affärsområdet THQ Nordic ökade med 47% till 124,2 MSEK. Det drevs av releaserna Titan Quest, Red Faction Guerilla Re-Mars-tered, This is the Police 2 samt fortsatt god försäljning av Wreckfest. Nettoomsättningen för affärsområdet Deep Silver var 251,8 MSEK, drivet av releaserna Dakar 18 och en god försäljning av Pathfinder Kingmaker i slutet av kvartalet. Den digitala försäljningen av hela spelkatalogen var fortsatt god i båda affärsområdena.  

Titan Quest

     Affärsområdet Partner Publishing hade ett starkt kvartal tack vare betydande releaser från Codemasters, SquareEnix och Sega. 

     Under kvartalet gjorde vi flera stora varumärkesförvärv såsom Alone in the Dark, Kingdoms of Amalur och Timesplitters. Vi är även glada över att ha fått välkomna vår nya familjemedlem HandyGames till koncernen. 

     Våra PR-, marknadsförings- och säljteam i hela världen har bedrivit ett intensivt arbete för att stödja och skapa efterfrågan på vår pipeline av kommande releaser. Inför de två kommande kvartalen är vi förväntansfulla inför våra viktiga releaser av Darksiders 3 och Metro Exodus. Vid slutet av kvartalet hade vi 55 spel under utveckling, varav 35 ännu inte utannonserade.

Lars wingefors
Lars Wingefors, grundare & VD

TREDJE KVARTALET 2018

  • Nettoomsättningen ökade 1 403% till 1 272,7 MSEK (84,7).
  • Egna titlar motsvarade 187,9 MSEK (62,6), eller 50%, av affärsområde Games omsättning under kvartalet.
  • EBITDA ökade med 521% till 214,8 MSEK (34.6), motsvarande en EBITDA-marginal om 17%.
  • EBIT ökade med 278% till 90,8 MSEK (24,0), motsvarande en EBIT-marginal om 7%.
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till –740,1 MSEK (29,2).
  • Resultat per aktie uppgick till 0,74 SEK (0,26).
  • 5 egna titlar och 9 förlagstitlar lanserades under det tredje kvartalet.

FÖRSTA NIO MÅNADERNA 2018

  • Nettoomsättningen ökade 988% till 2 743,0 MSEK (252,1).
  • Egna titlar motsvarade 510,5 MSEK (183,0), eller 41%, av affärsområde Games omsättning under perioden.
  • EBITDA ökade med 457% till 647,6 MSEK (116,2), motsvarande en EBITDA-marginal om 24%.
  • EBIT ökade med 191% till 250,5 MSEK (86,2), motsvarande en EBIT-marginal om 9%.
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 124,2 MSEK (80,5).
  • Resultat per aktie uppgick till SEK 2,17 SEK (0,91).
  • Per den 30 september 2018 uppgick likvida medel till 1 345,6 MSEK. Disponibel likviditet inklusive kreditfaciliteter uppgick till 2 244,2 MSEK.

Analyser

Redeye rating

Aktiekurs

Aktiekurs vid dagens datum 2018-12-12

Källor

http://www.thqnordic-investors.com/nyheter/

Mina innehav

Följa gärna småbolagsraketer på Facebook eller Twitter!

Kommentera

Your email address will not be published.

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Senaste inlägget av First North

Presentation av ChromoGenics

ChromoGenics erbjuder dynamiska glas med kontrollerbart värme- och ljusinsläpp och statiska glas
Ta mig Längst upp