Var med när nästa raket tänds!

Paradox interactive

Presentation av Paradox Interactive

Introduktion av Paradox Interactive

Paradox Interactive är ett svenskt spelförlag grundat 1998 och mest känt för sitt internationellt framgångsrika spel Europa Universalis. Bolaget har sitt säte i Stockholm och utvecklar främst historiska strategispel, men ger också ut spel i egenskap av spelförlag åt andra spelföretag. 2011 gav Paradox ut spelet Magicka utvecklat av Arrowhead Game Studios, vilket har sålts i över 600 000 exemplar.

Magicka utvecklat av Arrowhead Game Studios, vilket har sålts i över 600 000 exemplar.
Magicka utvecklat av Arrowhead Game Studios, vilket har sålts i över 600 000 exemplar.

Samtidigt gick bolagets VD Fredrik Wester ut med att 90% av företagets försäljning sker via digitala distributionskanaler och inte via butik. - wikipedia

Historia

Vid Target Games rekonstruktion 1999 döptes dotterbolaget Target Interactive om till Paradox Entertainment. Detta nya företag tog över rättigheterna till Target Games alla produkter och varumärken, inte bara dess datorspel utan även andra produkter. I december 2004 såldes hela datorspelsavdelningen till företagets VD Theodore Bergqvist och bolaget Paradox Interactive bildades.

Under hösten 2012 tillkännagav Paradox Interactive att man öppnat en ny spelstudio Paradox South i Skövde i samråd med Gothia Science Park.

Under våren 2014 öppnade man även en ny spelstudio Paradox Arctic i Umeå.

Den 29 oktober 2015 meddelade Paradox Interactive att de köpt rollspelsföretaget White Wolf Publishing, som bland annat ger ut Vampire the Masquerade, från CCP games. Tobias Sjögren, Paradox Interactives tidigare försäljningschef, blir VD för dotterbolaget.

Presentationer

Save Game - Fredrik Wester. Branchen och kulturarvet.

Fredrik Wester VD på Paradox Interactive pitchar bolaget!

Financial Stockholm

Paradox Fredrik Wester intervjuas på Spiltans Årsstämma 2016

Rapport

Väljer att bara presentera den senaste halvårsrapporten.

Delårsrapport januari – september 2016

Watch live video from on www.twitch.tv

Tredje kvartalet 2016

  • Omsättningen uppgick till 127,2 MSEK (90,5 MSEK), en ökning med 41 % jämfört med samma period föregående år.
  • Rörelseresultatet uppgick till 54,6 MSEK (32,0 MSEK), en ökning med 71 %.
  • Resultat före skatt uppgick till 54,6 MSEK (32,0 MSEK), och resultat efter skatt uppgick till 42,3 MSEK (24,8 MSEK).
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 102,7 MSEK (53,8 MSEK), och kassaflöde från investeringsverksamheten uppgick till -30,8 MSEK (-39,6 MSEK).
  • Vid utgången av perioden uppgick likvida medel och kortfristiga placeringar till 215,1 MSEK (190,5 MSEK).
  • Intäkterna för tredje kvartalet 2016 är framförallt hänförliga till Hearts of Iron IV, Stellaris, Cities: Skylines, Crusader Kings II och Europa Universalis IV.

Första nio månaderna 2016

  • Omsättningen uppgick till 455,4 MSEK (477,2 MSEK), en minskning med 5 % jämfört med samma period föregående år.
  • Rörelseresultatet uppgick till 222,1 MSEK (198,0 MSEK), en ökning med 12 %.
  • Resultat före skatt uppgick till 222,6 MSEK (197,8 MSEK), och resultat efter skatt uppgick till 172,3 MSEK (153,9 MSEK).

Väsentliga händelser i tredje kvartalet

  • En expansion släpptes till Crusader Kings II – The Reaper’s Due.
  • I augusti deltog Paradox på Gamescom, en av de större globala branschmässorna.
  • Den 1 september startade årets Paradox Publisher Weekend som pågick till och med 5 september.
  • Cities: Skylines – Content Creator Pack: Art Deco släpptes, vilket är det första samarbetet med communityns spelare i att ta fram nedladdningsbart tilläggsmaterial för försäljning.
  • Steam Summer Sale pågick till och med 4 juli.

VD:n har ordet

Paradox visar fortsatt styrka

“Under Q3 fortsätter vi att visa vår styrka, trots att vi under perioden endast släppt en expansion; nämligen The Reaper’s Due till Crusader Kings II. Genom årets tidigare lanseringar av två framgångsrika spel, Stellaris och Hearts of Iron IV, som fortsätter att generera stora intäkter, så har vi omsättningsmässigt etablerat oss på en högre nivå än tidigare.

Precis som med tidigare expansioner till Crusader Kings II, ett spel som släpptes redan 2012, har The Reaper’s Due bidragit till att locka nya spelare till spelet samt att aktivera existerande spelare genom att locka dem tillbaka

De första nio månaderna visar en något lägre omsättning än 2015 men en väsentligt högre vinst. Den förbättrade marginalen kommer av att de spel vi lanserat och som varit framgångsrika under 2016 är utvecklade av den egna utvecklingsstudion Paradox Development Studio på varumärken ägda av Paradox.

Precis som med tidigare expansioner till Crusader Kings II, ett spel som släpptes redan 2012, har The Reaper’s Due bidragit till att locka nya spelare till spelet samt att aktivera existerande spelare genom att locka dem tillbaka. Detta görs genom en kombination av att släppa attraktivt gratisinnehåll för samtliga spelare vid sidan av det specifika innehåll vi tar betalt för. Detta är en modell som alltfler utvecklare har börjat tillämpa idag men som vi var ganska ensamma om när grundspelet släpptes.

Då vi alltid har prioriterat en nära relation med våra spelare, samtidigt som vi haft ett starkt fokus på affären, har vi kunnat vara innovativa med vår affärsmodell och vi har många gånger även omnämnts som en förebild i branschen. Den som ligger i framkant av affärsutvecklingen kan naturligtvis inte alltid vara framgångsrik men då vi tidigt ställt om till digital distribution får vi direkt feedback, både via försäljning, spelarbeteende och dialog med våra spelare och kan relativt snabbt och kontinuerligt kalibrera och förbättra.

Jag vågar också påstå att vi har ett bland få ut- vecklingsteam i världen som ser en stark koppling mellan att “ett bra spel är ett spel som folk vill spela – mycket – och är villiga att betala för samtidigt som man slår vakt om det kreativa skapandet.

På samma tema släppte vi under perioden också vår första, av flera, officiella expansion med användargenererat innehåll (User Generated Content). Vår modding community har under många år bidragit enormt mycket till att hålla våra spel levande över lång tid genom att skapa tusentals olika moddar. Genom att uppmärksamma de mest uppskattade kreatörerna får vi en möjlighet att ge tillbaka genom att hjälpa till med finansieringen av en del innehåll samtidigt som vi också tillhandahåller nytt innehåll till spelet.

I början av september hade vi vår Publisher Weekend på Steam, en helg då Paradox spel ligger i fokus på plattformen som har över 125 miljoner registrerade aktiva användare*. Vår Publisher Weekend brukar bidra till att dra upp siffrorna och gjorde så även detta kvartal.

Vår Publisher Weekend brukar bidra till att dra upp siffrorna och gjorde så även detta kvartal.

Antalet aktiva spelare håller sig på platån 1,5 miljoner vilket är ett gott tecken, den första avmattningen av Stellaris-spelare har planat ut och vi har en stabil bas av återkommande spelare och ett hälsosamt tillskott av nya. Stellaris fortsätter att visa goda försäljningssiffror vilket bådar gott inför kommande utveckling av varumärket.

Utvecklingen ser likartad ut för Hearts of Iron IV som precis som Stellaris fortsätter att få höga användarrecensioner av spelarna.  Nu ser vi fram emot att fortsätta utveckla dessa två titlar under många år framöver.

Stellaris fortsätter att visa goda försäljningssiffror vilket bådar gott inför kommande utveckling av varumärket.

Under perioden visade vi även våra spel på Gamescom, Europas största mässa för dataspel. Där kombinerade vi demos av Tyranny för den samlade världspressen med partnermöten, rekryteringsbås och ett mycket uppskattat och välbesökt beach party. White Wolf fick också för första gången presentera sina framtidsplaner för en skara utvalda partners och fick mycket bra feedback.

Börsnoteringen har haft en mycket positiv inverkan på vår PR i Sverige. Tidigare har vi fokuserat mycket av vår kommunikation om bolaget och våra spel på den internationella marknaden men nu har medvetenheten om oss, vår verksamhet, vilken typ av bolag vi är och att vi är fjärde största aktören inom dataspel i Sverige sett till omsättning ökat markant.  Det har till exempel underlättat i rekryteringsarbetet, där vi ser fler ansökningar än tidigare för i stort sett alla utannonserade tjänster och vi fortsätter, som tidigare kommunicerats, att växa för att kunna exekvera våra planer.

Börsnoteringen har haft en mycket positiv inverkan på vår PR i Sverige

I det fjärde kvartalet släpper vi Tyranny, ett projekt vi genomför tillsammans med Obsidian Entertainment, en av de främsta utvecklarna inom rollspelsgenren och även studion som låg bakom Pillars of Eternity.

Eftersom vi fortsätter att växa med ny personal kommer vi också att arbeta vidare organisatoriskt. Bland annat med att förtydliga Paradox vision och kultur så att den är lika tydlig som de spel vi arbetar med.

I december kommer vi att träffa våra fans på vår årliga Fan gathering. Där vi får chansen att möta och interagera direkt med våra mest dedikerade spelare, vilket är lika spännande varje år.”

I december kommer vi att träffa våra fans på vår årliga Fan gathering.

Fredrik Wester, VD

Fredrik Wester, VD Paradox Interactive

Källa: https://www.paradoxinteractive.com/en/interim-report-january-september-2016/

Aktiekurs

paradox interactive
Kurs paradox Interactive.

Analys

“Frågan är då hur man ska värdera Paradox. Till skillnad från andra noterade spelbolag, som Starbreeze, så går Paradox med stor vinst och kan anses vara ett moget bolag, de lämnar även en utdelning i klass med svenska Large Cap-bolag. Ser man till liknande bolag i samma sektor så finns det inga i Sverige, men letar man utomlands så hittar man giganter såsom Ubisoft & Activision Blizzard. De handlas till P/E-tal runt 35 varför jag anser, med tanke på att Paradox har en högre tillväxt, att Paradox bör handlas till minst samma nivåer. Med en uppskattad vinst efter skatt på 280 miljoner och ett P/E-tal mellan 35-40 så bör börsvärdet uppgå till ca 9,8-11,2 miljarder kronor, vilket innebär en riktkurs på mellan 90-105 kronor. 

Framtiden är väldigt ljus för Paradox. Deras starka varumärken skapar en bra möjlighet för uppföljare och medföljande expansioner. Tillväxten framgent kommer kanske inte hålla samma fantastiska takt på 50 procent, men kommer definitivt tillhöra toppen på de svenska listorna.

Jag anser att Paradox har hittat helt rätt med sin strategi. De internt utvecklade spelen med höga marginaler kommer vara dragloket som tillsammans med förläggarverksamheten kommer göra Paradox till ett tillväxtbolag att räkna med. Detta är varför Paradox kommer leda det svenska spelundret den närmsta tiden.

Rekomendation: Köp

Riktkurs: 95

Redeye Alexwinström1 2016-07-31 



“2015 hade bolaget en vinstmarginal på 31%. 2015 var ett år då de huvudsakliga produkterna som stod för över 66% av omsättningen inte var utvecklade internt. I fallet Pillars of Eternity finansierades dessutom stora delar av utvecklingen utan inblandning från Paradox. Mitt antagande angående Tyranny är att marginalen på produkten kommer vara bättre än Pillars. Stellaris och Hearts of Irons marginal kommer vara bättre än Cities. Baserat på detta anser jag det är rimligt att anta att bolagets marginal kommer förbättras under 2016, framförallt under Q2 då de egna produkterna kommer stå för en väldigt stor del av omsättningen. Blir omsättningen konstant och marginalen stiger till 35% stiger vinsten efter skatt från 1,8 till lite över 2 kr per aktie, vilket ger ett P/E tal på 16,5 baserat på noteringskursen (33 kr). På de nivåerna var aktien köpvärd, idag handlas kursen på betydligt högre nivåer. I mina antaganden har jag försökt vara försiktig för att jag vill ha en säkerhetsmarginal. Det är mycket möjligt att bolaget uppnår en tillväxt på upp mot 20%, men antar man det har man inte samma säkerhetsmarginal.

Jag hade vid noteringen tänkt vara långsiktig aktieägare men när kursen stack iväg till 58 kr sålde jag mina aktier. Jag började köpa försiktigt runt kursen 44 kr den 16 juni, på ett P/E tal runt 22 baserat på mina konservativa 2016 gissningar. De aktierna har jag sålt igen. Paradox är ett av börsens finaste bolag, ett bolag jag har spenderat delar av barndomen med och ett bolag jag på lång sikt vill ha i min portfölj. Jag saknar dem varje dag de inte finns i portföljen, men jag anser inte att bolaget är köpvärt över 50 kr. Jag kommer köpa ifall dipp kommer, men jag är inte intresserad på dagens kurser.

Min syn: Avvakta

Twitter

Facebook

Ansök om medlemskap i Paradox Interactives Faceboogrupp här - https://www.facebook.com/groups/ParadoxInteractive/

Lämna ett svar

Your email address will not be published.

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Senaste inlägget av First North

Lucka 24: Ferroamp

Likt Quickbit och Inzile har jag haft ögonen på Ferroamp sedan börsintroduktionen

Lucka 22: Inzile

Kort om Inzile Inzile är verksamma inom fordonsbranschen. Bolaget är en tillverkare

Lucka 18: Toadman

Toadman är ett väldigt spännande bolag som växer kraftigt genom förvärv. Har

Lucka 17: Minesto

Likt Soltech (lucka 14) har jag ägt Minesto i omgångar under året,

Lucka 15: Zignsec

Kort om Zignsec ZignSec är ett teknikbolag. Bolaget utvecklar tekniska plattformar för
Ta mig Längst upp